Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Szlakiem dobrych praktyk...

W dniach 15-17.06.2012 r. przedstawiciele Lokalnej Grupy Działania Dobra Widawa odbyli wizytę studyjną do MAS Cesky Zapad – Lokalne Partnerstwo pn. "Szlakiem dobrych praktyk u naszych sąsiadów - Czechy - przykłady wykorzystania środków unijnych w ramach podejścia LEADER. Wybór miejsca wizyty studyjnej podyktowany został możliwością współpracy i nawiązania kontaktów ze względu na podobieństwo realizowanych działań
w ramach Leadera. W wyjeździe do naszych południowych sąsiadów wzięli udział przedstawiciele organów stowarzyszenia – członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Rady, pracownicy biura i osoby aktywnie związane z działalnością na rzecz stowarzyszenia – razem 50 osób.

Przez cały pobyt w Czechach byliśmy pod opieką przedstawicieli MAS Cesky Zapad i dzięki temu mogliśmy od podszewki poznać realizowane przez nich działania od „pomysłu” do rozliczenia wniosku i udanej kontynuacji działania. Miejsca, które odwiedziliśmy w ramach wizyty studyjnej były przykładem udanej realizacji projektów w ramach PROW.

Pierwszego dnia odbyło się spotkanie i seminarium z przedstawicielami Lokalnej Grupy działania: MAS Cesky Zapad, w trakcie którego mogliśmy poznać specyfikę i walory regionu, jak również zasady funkcjonowania Lokalnego Partnerstwa.

Drugiego dnia naszą uwagę przykuła Góra Krasikov, gdzie oglądaliśmy wyremontowaną dzwonnicę. Dowiedzieliśmy wówczas od pani Miroslavy Válovej - prezes MAS Cesky Zapad, o staraniach lokalnych organizacji i samorządów aby ocalić od zniszczenia podupadające zabytki, które są świadectwem zawiłej historii regionu zachodniej części Czech. Poznaliśmy również drogę jaką przeszedł region w celu zainstalowania bezprzewodowego Internetu. W Krasikovie zobaczyliśmy jak funkcjonuje klub jeździecki
i warsztat ręcznej produkcji mydła, którego produkty cieszyły się wielkim zainteresowaniem (szczególnie piękniejszej części uczestników wizyty studyjnej). W Cernosinie mieliśmy możliwość poznania jak wygląda współpraca Spółdzielni Rolniczej i gminy w zakresie ochrony krajobrazu oraz EKODEPON – wysypisko odpadów komunalnych i linię segregowania odpadów. W mieście Stribro mieliśmy niepowtarzalną okazję zobaczyć jak ze środków unijnych odrestaurowano browar „U Rybicek” i przeznaczono do celów turystycznych. W klimatycznej sali wyposażonej w odnowiony sprzęt do warzenia piwa zjedliśmy tradycyjny czeski obiad. W Stribro wizytowaliśmy również ścianę wspinaczkową pod gołym niebem jak również remontowany klasztor i muzeum miejskie. Kladruby były przykładem adaptacji budynku na centrum dydaktyczne z interaktywną ścieżką dydaktyczną dla niepełnosprawnych dzieci. W Ostrovu Stribra zobaczyliśmy wyremontowaną kaplicy p. w. św. Wacława i Wojciecha a wieczorem zwiedziliśmy Konstantin, który jest przykładem udanego projektu rozwoju ruchu turystycznego.

Trzeciego dnia w Konstantinovych Laznach zobaczyliśmy „Park radości” w centrum gminy, zwiedziliśmy Szkołę Podstawową z salami wykładowymi z interaktywnymi tablicami oraz stację jeździecką na terenie agroturystyki i przykłady oznakowania szlaków jeździeckich.
W Bezdruzicach wizytowaliśmy projekty w ramach szlaków rowerowych Mikroregionu Konstantinolazensko i Muzeum Kolejowe a w Dolni Polzicach zwiedziliśmy Centrum Linowe. W niedzielę w późnych godzinach wieczornych wróciliśmy do Polski.

Pobyt w MAS Cesky Zapad był niezwykle interesujący i pozwolił poznać specyfikę pracy tamtejszej lokalnej grupy działania. Wizyta przeprowadzana została w celu wymiany doświadczeń i dobrych praktyk z LGD funkcjonującą na terenie Czech jak również w celu podnoszeniu poziomu wiedzy i integracji lokalnych liderów i twórców. Mamy nadzieję, że pobyt u naszych sąsiadów zainspiruje nas wszystkich w ciekawe pomysły i udane realizacje projektów!

Wizyta studyjna była kontynuacją naszych działań, które rozpoczęliśmy już w kwietniu
2011 r. roku, kiedy to przedstawicielki LGD Dobra Widawa – Aneta Fiskies, Agnieszka Kasina i Joanna Ziembińska - wzięły udział w konferencji w Saksonii, celem wymiany doświadczeń na szczeblu europejskim i nawiązaniu kontaktów z europejskimi Lokalnymi Grupami Działania. Na konferencji obecni byli również przedstawiciele lokalnych grup działania z Republiki Czeskiej. Kontakt ten zacieśnił się podczas tegorocznego seminarium
w Brukseli, gdzie przedstawicielka LGD Dobra Widawa – Aneta Fiskies - nawiązała kontakt z Janem Florianem - koordynatorem programu LEADER w MAS Cesky Zapad.